Hälsa och sånt

På sistone har ja läst många artiklar, diskussioner, forums o bloggar om träning och hälsa. Därför tänkte jag prata lite om min synpukt på det här. Hälsa är ju ett väldigt brett område så det är knepigt att komma på var man ska börja. Tro inte det här blir det enda inlägget om det här ämnet!

Jag kan ju exempelvis börja med några välkända myter om träning, som endel har hört andra inte.

1. Man kan punktförbränna fett

Det här är förmodligen den vanligaste myten och förmodligen den mest uttnyttjade också. Med uttnyttjade så slänger jag en sur blick mot TV-Shop och deras ab-deluxe apparater. Tänk efter. Hur många gånger har ni sett någon med platt mage men fettig runt lår/armar? Det funkar inte på det här sättet. Om man till exempel vill bli av med gäddhänget under armarna eller slippa av med nån extra bilring runt magen så får man minimal hjälp av att sitta o göra biceps-curls med hantlar eller göra situps dagarna i ända. Det som dessa ab-machines hjälper till är faktiskt att bygga ett sixpack, vilket ju är bra, men dom gör ju ingen nytta om det där tunna lagret fett täcker dom eller hur? För män så är det faktiskt så illa att om de vill ha ett synligt sexpack så måste de få ner sin totala fettprocent till 5-10% !! Detta räknas som det atletiska områden för fettprocent. Motsvarande för kvinnor är 12-18%, dock så lagrar kvinnor mer fett kring höfter och rumpa, medan män förlorar fettet kring magen till sist. Som jämförelsetal så är en normal "frisk" fettprocent för män kring 15-18% kvinnor 23-25%. Det finns olika metoder samt vågar(kan vara inexakta med flera procent) för att räkna ut fettprocenten. Effektivaste sättet är dock att ha någon erfaren att göra rätta mätningar samt använda rätt formel för att räkna ut det. Poängen är dock att för att förlora det där magfettet så är det bara rå fettförbränning som gäller. Ut och gå, springa, gör aerobics eller whatever!

2. Flera timmar på gymmet ger bättre resultat

Alla har väl säkert på ett eller annat sätt någonstans sett scenen där den klene killen sitter i hörnet av gymmet och jobbandes med hantlarna i nästan timtal, dag efter dag. Problemet är dock att han övertränar. Om man inte är vältränad så är chansen faktiskt större att man sliter ut musklerna i stället för att bygga upp dem om man inte låter dom vila. Personligen så bygger mitt eget träningsprogram på Stronglifts 5x5 , många av mina tankar hittar man också på den sidan. Programmet går ut på att man tränar 3 gånger i veckan, vilar minst 48h mellan varje träning. Det är faktiskt då du vilar som musklerna byggs upp, inte under själva träningsmomentet, då slits dom ner för att kunna förstärkas senare. Det här låter förstås som om man då kommer bli jättebiffig om man tränar och vilar mycket. Därmed kommer vi till nästa punkt (dom blir tydligen bara kortare)

3. Muskelstorlek är direkt korrelerat till styrka

Nope. Se på dom i världens starkaste man. Se sedan på dom i Mr. Olympia. Ser du någonsing såna som Mr. Olympia i styrketävlingar? Inte ofta. Faktum är att du kan vara stark utan att ha sjukt stora muskler och vice versa. Jag säger inte att styrka inte ger muskler! Om du ber dom "runda gubbarna" i världens starkaste man-tävlingarna att gå ner till sesådär 10% fett så kommer dom se väldigt muskulösa ut. Dock så hjälper extra fett att bygga muskler för styrka. Tillskotten dom olika typerna tar har också förstås en enorm skillnad på tillväxten. Det här är ett ganska komplext ämne så nu tänker ja snabbt ta en punkt till o sedan gå o lägga mig innan jag får veta att jag säger fel någonstans.

4. Kvinnor som styrketränar blir biffiga





Hon där är duktigt stark. De är fan inga lätt att knäböja 15 gånger med sin egen vikt på raka armar över huvudet. Ser hon biffig ut? Inte enligt min åsikt. Så här ligger det till. Män producerar 15-20 gånger mer testosteron än kvinnor. Kvinnor kan bli starka utan att behöva se biffiga ut, eftersom testosteronet påverkar muskelbyggnad samt musklernas utseende. Dom som ser biffiga ut gör det högst troligt på grund av alla tillskott de tar för att bygga muskler. T.ex. ökar mättat fett(ex. helmjölk) testosteronnivåerna, medan t.ex. sojamjölk är rikare på östrogen. En anledning till varför inte män dricker större mängder sojamjölk. Sällan som det är önskvärt med man-boobs. My point being - var inte rädda för att gå på gym, träna med vikter och framförallt styrketräna, man mår bättre, förbränner fett och vardagslivet känns lättare. Men ta som sagt och undivk att ha styrketräning och cardio(svenskt ord tack? ~aerobic,löpning,cykling etc.) på samma dag. Kroppen måste få återhämta sig för att kunna bli starkare och kunna jobba hårdare nästa gång - därmed också kunna förbränna fett bättre nästa gång.

Nu tänker jag gå o lägga mig. Imorron kommer jag jobba med fysiken hela dagen. Torsdag blir det kryssning och efter den så blir det mariehamn/hammarland hela helgen => inga fler inlägg den här veckan. Eventuellt på söndag kväll dock. Förmodligen inte om hälsa igen då. Såvida jag inte verkligen är på humör. Jag har inte ens hunnit börja diskutera övningar samt näringslära! Det här är ändå ämnen som jag kan som folk kan relatera till. Till skillnad från mina övriga universitetsstudier. Whatever.

-Björn

Kommentarer
Postat av: CJ

Hmm intressant perspektiv, säker på att hårdvaruinriktad datavetenskap är den rätta framtiden? :P

2009-01-31 @ 21:21:02
Postat av: Bear

Jo, just nu är det inte ens fråga om saken, jag kommer inte på vad jag annat skulle säga om jag skulle ombedas nämna mitt drömjobb!

2009-02-01 @ 21:31:47
URL: http://turkubear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0