Religion och lite annat

Då har man fått arslet ur vagnen för att skriva ett nytt inlägg. Har varit lite upptagen på sistone med räkneövningar,styrelsemöten och dylikt. Jag tyckte att det kanske inte vore så jättespännande att skriva om. Anyways, i fredags var det abisitz som tidigare nämnts. Den kvällen var ganska lyckad, levde inte helt upp till mina förväntningar men lyckad iallafall. Har inte ork att börja gå igenom den i detalj.

Nån gång under natten på vägen hem från sitzen så tappade jag min plånbok. Jag märkte det först dagen efter då jag skulle klä på mig och byxorna kändes väldigt lätta. Första känslan var panik. Andra känslan var snarare lite deppighet. Det fanns väl kanske 30-40€ eller så, men det stora problemet var att bankkortet, 2 st id-kort(ena var körkortet), studiekortet, bibiliotekskort och några fler kort jag inte kommer på just nu. Jag spärrade bankkortet så snabbt jag kom på det (vilket dock inte var förrän 5 på eftermiddagen), men ingen hade hunnit göra några transaktioner enligt nätutdraget. Fastän jag hittar plånboken så kommer jag vara tvungen att beställa ett nytt. Jag har bestämt mig att förvänta mig få den tillbaka senast tisdag. Sedan dömer jag den borta för gott. Det kommer ju bli härjande med att spärra samt skaffa nya bibliotekskort o plussakort isåfall. Hmpf.

Den incidenten samt stress för att jag måste få räkneövningar gjorda i god tid den här veckan eftersom det är en kryssning som nalkas på torsdagen. Vi i styrelsen i DaTe, KK samt några finska föreningar får åka på kryssning, Sverige och tillbaka mellan torsdag morgon och fredag morgon. Planerade hoppa av i Långnäs på väg tillbaka från Sverige (ca 3.30 på natten dock). Tanken var att fira min 20-årsfödelsedag som inträffar tisdagen därefer (4.2) tillsammans med familjen, farsan var på väg till fasta åland i helgen så det passade utmärkt. Tillbaka till nuläget så har humöret varit ganska nere hela gårdagen(bakis?) och lite idag.

Vad som dock fick mej att börja dra på smilbanden igen, var när jag råkade läsa en artikel om ateism. För den som inte visste det så är jag en stolt ateist. Hursomhelst så länkades jag vidare till diverse youtube-videor, seriösa och mindre seriösa. Det som fick mig att nästan asgarva för en stund sedan, var när jag fick veta följande(fritt översatt):

Femte Moseboken: 21:18-21 - Gud kräver att vi tar livet av olydiga tonåringar

Allvarligt! Jag är förvånad över att det inte pågår stora massmord just nu på grund av detta. Det skulle fanimej få lite disciplin på skolorna (Sverige - jag tittar åt ert håll). Alla tar ju inte detta så seriöst förstås, men hur tolkar man detta om man är en kristen fundamentalist(=tar bibeln bokstavligen). Jag förstår ju att det finns människor som menar att man inte kan ta allt i bibeln seriöst, men vad ger en rätten att välja vilka delar man får tro på egentligen? Inte för mig att avgöra antar jag. Inget personligt mot er som möjligtvis är djupt kristna, jag bara var tvungen att få berätta att denna lilla rad förgyllde hela min kväll. Men vi är ju alla olika och det ska man respektera.

-Björn

P.S Tydligen enligt Femte Moseboken 22:13-21 så borde vi också ta livet av alla som inte är oskulder när de gifter sig. Ha!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har missat en liten grej bara. Kristna tror också på Jesus, och den karlen dyker ju inte upp förrän i Nya Testamentet. Jesus förkastar delar av Gamla Testamentet i texterna i Nya Testamentet :p Det vore då möjligen judarna (vilka ej har NT)som skulle ta livet av ohyfsade ungdomar, men något sådant har jag då aldrig hört talas om, haha.

Förövrigt står det ju i de tio budorden (som alltså finns i Moseböckerna i GT) att man inte skall döda folk. Bibeln är inte riktigt konsekvent av sig om man säger så, så det är nog i praktiken väldigt svårt att tycka att allt är bokstavligt sant. Man skulle väl behöva multipla personligheter för det ;) Bibeln tjänar väl främst som en överblick över tron och dess historia (och speciellt GT är ju bara en massa uppräkningar av släktskap hit och dit). Det går alldeles utmärkt att kombinera gudstro och tro på vetenskap; det ena behöver inte utesluta det andra. Det är verkligen inte så att alla kristna tror att till exempel skapelseberättelsen är sann.

2009-01-26 @ 19:07:21
Postat av: Bear

Du har förstås helt rätt i det du säger. Här i norden så är vi ju ganska så sekulariserade och har en lättare syn på kristendomen. Dock så fick jag ändå roligt när jag i en timmes tid suttit och läst diskussioner mellan ateister och hängivna kristna amerikaner, där såklart flera är fundamentalister som just försöker hitta på rationella föklaringar till bibelns okonsekvenser, samt kreationismen som du nämner; när plötsligt denna bibelvers kastas rakt i ansiktet på mig! Jag var bara tvungen att skratta :)

2009-01-26 @ 22:46:30
URL: http://turkubear.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag ska se till att det inte blir för mycket :) För så välrutinerad är jag inte :P

2009-01-27 @ 22:36:11
URL: http://lulibell.blogg.se/
Postat av: hkexhz

Go ozemenuxuc azigukubeg ozelogetol kut oy vicosowupe larohomuna kohacoj wubot abujaqosak je, a!!

2012-10-16 @ 12:10:59
URL: http://www.ucuduxek.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0